18 | 10 | 2017

Κύριες επιλογές
Χρονική ταξινόμηση άρθρων
Powered by mod LCA
Οι Ειδήσεις από...

57Η ΠΤΗΣΗ, ΜΕ ΤΖΑΡΜΟΥΣ ΚΑΙ ΠΑΟΚ

O Ανταμ Ντράιβερ και η Γκολσιφτέ Φαρανί σε στιγμιότυπο από το «Paterson» του Τζιμ Τζάρμους. Το φιλμ θα προβληθεί στην έναρξη του 57ου Φεστιβάλ.

Ο Τζιμ Τζάρμους, ο Ιγκι Ποπ και οι Stooges, ο Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ, αλλά και ο ΠΑΟΚ του Γιώργου Κούδα και άλλων άσων των γηπέδων παλιότερων και νεότερων εποχών, είναι μερικοί από τους πρωταγωνιστές του φετινού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ολα είναι έτοιμα για την 57η πτήση του, από 3/11 έως 13/11, που θα έχει νέα πρόσωπα στο κόκπιτ: την Ελίζ Ζαλαντό στη θέση της γενικής διευθύντριας του φεστιβάλ και τον Ορέστη Ανδρεαδάκη στη θέση του διευθυντή. Ας ευχηθούμε να μην υπάρξουν αναταράξεις και ας δούμε τις βασικές πτυχές του προγράμματος, το οποίο φέτος θα έχει πιο έντονο ελληνικό χρώμα.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΟΥΡΑΣ - kathimerini.gr - 22/10/2016

Την Πέμπτη 3/11 θα ανοίξει η αυλαία στο Ολύμπιον, με την επίσημη τελετή και την ταινία έναρξης, το «Paterson» του Τζιμ Τζάρμους, που έκανε πρεμιέρα στις Κάννες. Ο ήρωάς του, ο Πάτερσον, οδηγός λεωφορείου σε μια πόλη του Νιου Τζέρσεϊ που έχει το ίδιο όνομα με αυτόν, όταν σχολάει από τη δουλειά του και επιστρέφει στο σπίτι, σκαρώνει ποιήματα σε ένα τετράδιο.

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται στη Θεσσαλονίκη και το ντοκιμαντέρ του Τζάρμους «Gimme Danger» για τον Ιγκι Ποπ και την εκρηκτική παρέα των Stoοges που άνοιξαν τον δρόμο για το πανκ. Για να συγκεντρωθεί το σπάνιο υλικό, το οποίο είχαν διάφοροι στην κατοχή τους, συνέβαλε καθοριστικά ίδιος ο Ιγκι Ποπ. Στις Κάννες, σε συνέντευξή του ο Τζάρμους δήλωσε πως δεν πρόκειται για συνηθισμένο μουσικό ντοκιμαντέρ, αλλά για ερωτικό γράμμα.

Πανόραμα τέλος!

Το Πανόραμα Ελληνικών Ταινιών περνάει στην ιστορία από φέτος. Το εν λόγω τμήμα αναβαθμίζεται, ξαναπαίρνοντας τον τίτλο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου. Ο νόμος δεν του επιτρέπει να ξαναγίνει διαγωνιστικό, οι λέξεις όμως έχουν τη σημασία τους. Το κοινό της πόλης, που θα δώσει τα δικά του βραβεία σε ελληνικές ταινίες (το ίδιο θα κάνουν ντόπιοι και ξένοι κριτικοί), είναι σχεδόν βέβαιο πως θα αγκαλιάσει και το κύκνειο άσμα του Νίκου Τριανταφυλλίδη, το ντοκιμαντέρ «90 χρόνια ΠΑΟΚ: νοσταλγώντας το μέλλον». Ο Τριανταφυλλίδης, ο οποίος λάτρεψε τον ΠΑΟΚ από μικρό παιδί, κατάφερε να ολοκληρώσει τα γυρίσματα λίγο προτού ηττηθεί από τον καρκίνο στα 50 του χρόνια. Η ελληνική συμμετοχή στο φετινό φεστιβάλ καλύπτει σχεδόν το σύνολο της πρόσφατης παραγωγής. Θα προβληθούν 26 ταινίες μεγάλου μήκους (15 σε πρώτη προβολή, ανάμεσά τους και 3 ταινίες Ελλήνων της Διασποράς), 5 μικρού μήκους, αλλά και οι βραβευμένες ταινίες του 39ου φεστιβάλ Δράμας.

Σε πρώτη προβολή θα δούμε τα φιλμ: «Αγάπη, Αγάπη, Αγάπη» του Κώστα Ζάππα, «Αφτερλωβ» του Στέργιου Πάσχου, «Ετερος εγώ» του Σωτήρη Τσαφούλια, «Η ιστορία της πράσινης γραμμής» του Πανίκκου Χρυσάνθου, «Κοινός τόπος» της Πέννυς Μπούσκα, «Νήμα» του Αλέξανδρου Βούλγαρη. «Ξα μου» της Κλειώς Φανουράκη, «Οντως φιλιούνται» του Γιάννη Κορρέ, «Πλατεία Αμερικής» του Γιάννη Σακαρίδη, «Το αγόρι στη γέφυρα» του Πέτρου Χαραλάμπους, «Μια ιστορία της Πόλης» της Φωτεινής Σισκοπούλου, «Park» της Σοφίας Εξάρχου, «42 δευτερόλεπτα ευτυχίας» της Χριστίνας Κάλλας Καλογεροπούλου, «Joe Cinque’s Consolation» του Σωτήρη Δονούκου, «Tracktown» του Τζέρεμι Τάισερ και της Αλέξι Πάπας.

Γυναίκα στον ορίζοντα

Το διεθνές διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ (ταινίες πρωτοεμφανιζόμενων σκηνοθετών) ενίοτε έκρυβε και εκπλήξεις. Η καρδιά του διεθνούς χτυπούσε κυρίως στα παράλληλα προγράμματά του, στους Νέους Ορίζοντες και στα αναδρομικά αφιερώματα, που μας σύστησαν άγνωστους σκηνοθέτες με σπουδαίο έργο ή μας έδωσαν την ευκαιρία μιας συνολικής αποτίμησης του έργου κορυφαίων δημιουργών.

Στους Ανοιχτούς Ορίζοντες (η εξέλιξη των Νέων Οριζόντων) υπάρχει ποικιλία εικόνων και θεμάτων. Σταχυολογώντας αναφέρουμε το animation του Σεμπαστιάν Λάουντενμπαχ «The Girl Without Hands», από ένα παραμύθι των αδελφών Γκριμ (ένας πατέρας κάνει μια συμφωνία με τον σατανά δίνοντας ως αντάλλαγμα τα χέρια της κόρης του). Το «Little Men» του Αϊρα Σακς, γύρω από τη βίαιη ενηλικίωση δύο εφήβων και το «La mort de Louis XIV» του Αλμπέρ Σερά, με τον βετεράνο ηθοποιό Ζαν Πιερ Λεό να ποζάρει ως Λουδοβίκος 14ος.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον φαίνεται να ’χει και το θεματικό αφιέρωμα «Δύο, τρία πράγματα που ξέρω γι’ αυτήν», γύρω από στερεότυπα που συνοδεύουν τη γυναίκα σε διάφορους ρόλους της, αλλά και σε διαφορετικές κουλτούρες. Απαρτίζεται από 5 ταινίες από ισάριθμες χώρες του κόσμου.

Στην ιδέα του «διαλόγου» μεταξύ ταινιών στηρίζεται το αφιέρωμα «Αντί / Κατοπτρισμοί», αποτελούμενο από 12 ταινίες χωρισμένες σε ζεύγη. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά τρία ζευγάρια: Tο ντοκιμαντέρ «Kate Plays Christine» του Ρόμπερτ Γκριν και η μυθοπλασία «Christine» του Αντόνιο Κάμπος αναφέρονται στην Αμερικανίδα δημοσιογράφο Κριστίν Τσάμπακ, που αυτοκτόνησε live το 1974. Οι ρομαντικές κομεντί «Barakah Meets Barakah» του Μαχμούτ Σαμπάχ και «Through the Wall» της Ρόμα Μπέρνσταϊν φέρνουν την ερωτική επιθυμία αντιμέτωπη με τη θρησκεία. Τα φιλμ «Un Juif pour l’ exemple» του Τζέικομπ Μπέργκερ και το «Last Chance» του Λέοπολντ Λίντμπεργκ σχολιάζουν την ουδετερότητα της Ελβετίας κατά την περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Ειδικές προβολές

Ταινίες που προβλήθηκαν σε μεγάλα φεστιβάλ θα είναι και στη Θεσσαλονίκη· αρκετές θα έρθουν και στις εμπορικές αίθουσες. Ο «Εμποράκος» του Ασγκάρ Φαραντί είναι ιρανική παραλλαγή του «Θανάτου του εμποράκου» του Αρθουρ Μίλερ. Στο «Αγνωστο κορίτσι» των Ζαν-Πιερ και Λικ Νταρντέν μια γιατρός ανακαλύπτει τη ζωή μιας γυναίκας που μόλις πέθανε. Στο θρίλερ «Personal Shopper» του Ολιβιέ Ασαγιάς μια κοπέλα θέλει να μιλήσει στον νεκρό αδελφό της.

Στο «A Quiet Passion» του Βρετανού Τέρενς Ντέιβις βιογραφείται η Αμερικανίδα ποιήτρια Εμιλι Ντίκινσον (την ενσαρκώνει η Σίνθια Νίξον του «Sex and the City»). Στο «The Untamed» του Αμάτ Εσκαλάντε, που βραβεύθηκε με Αργυρό Λέοντα στη βενετσιάνικη Μόστρα, δύο σύζυγοι έρχονται αντιμέτωποι με μια εξωγήινη ύπαρξη. Στη μαύρη κωμωδία «Swiss Army Man» των Ντάνιελ Σέινερτ και Ντάνιελ Κουάν ένας ναυαγός συνυπάρχει με ένα ζωντανό... πτώμα.

Οι ιδιαίτερες πτυχές του φεστιβάλ

Τρεις ιδιαίτερες πτυχές του προγράμματος του 57ου φεστιβάλ Θεσσαλονίκης είναι η πλήρης ρετροσπεκτίβα στον Τούρκο σκηνοθέτη Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ και τα αφιερώματα σε δύο άγνωστους σε μας σκηνοθέτες, στον Αργεντινό Λεονάρντο Φάβιο και στον Γάλλο Φιλίπ Γκραντριέ.

Οσοι γνωρίζουν καλά το κινηματογραφικό τοπίο της γείτονος, θεωρούν τον Ντεμίρκουμπουζ και τον Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν τους δύο βασικούς πυλώνες του νέου τουρκικού σινεμά. Ο Ντεμίρκουμπουζ γεννήθηκε το 1964, εντάχθηκε στην Αριστερά από τα χρόνια της εφηβείας του και στα 17 του φυλακίστηκε λόγω της πολιτικής του δράσης. Στα χρόνια της φυλακής ανακάλυψε τον Ντοστογέφσκι. Το έργο του Ρώσου συγγραφέα επέδρασε σημαντικά στη μετέπειτα κινηματογραφική του περιπέτεια. Θα προβληθούν 11 ταινίες του Ντεμίρκουμπουζ, ανάμεσά τους είναι και η ελληνοτουρκική συμπαραγωγή «Το πεπρωμένο».

Ο Λεονάρντο Φάβιο (1938-2012) υπήρξε πολύπλευρος καλλιτέχνης: συνθέτης, τραγουδιστής, ηθοποιός και σκηνοθέτης κινηματογράφου. Οι μπαλάντες του και οι ταινίες του αγαπήθηκαν στην Αργεντινή. Ο Φάβιο γεννήθηκε στην επαρχία Μεντόζα, σε συνθήκες φτώχειας και πέρασε μέρος της παιδικής του ηλικίας σε αναμορφωτήριο. Το ραδιόφωνο, στο οποίο κατάφερε να ξεκινήσει καριέρα ως ηθοποιός, ήταν η πρώτη μεγάλη χαραμάδα φωτός στη ζωή του. Λίγο μετά πέρασε στο σινεμά, όπου απέκτησε φήμη Αργεντινού Τζέιμς Ντιν. Στη σκηνοθεσία ήταν αυτοδίδακτος. Θα προβληθούν 8 ταινίες του. Ο Φιλίπ Γκραντριέ, που αναμένεται στη Θεσσαλονίκη για να παρουσιάσει ο ίδιος το έργο του στο κοινό του φεστιβάλ, έχει θητεία στο ντοκιμαντέρ αλλά και στο video art. Το πρόσωπο και το κορμί του ανθρώπου αποτελούν την οργανική ύλη των σχεδόν πειραματικών εικόνων του. Το αφιέρωμα περιλαμβάνει επτά ταινίες του.

Share in Facebook
Tweet it!