23 | 11 | 2017

Κύριες επιλογές
Χρονική ταξινόμηση άρθρων
Powered by mod LCA
Οι Ειδήσεις από...

ΤΑ ΑΙΩΝΙΑ ΜΑΚΑΜΙΑ

Ο αρχαίος <<τρόπος>>,

ο βυζαντινός <<ήχος>>,

ο παραδοσιακός <<δρόμος>>,

το ανατολίτικο <<μακάμ>> και

η δυτική <<κλίμακα>>,

όλα αυτά ανφέρονται στο ίδιο πράγμα,

δηλαδή στη συγκεκριμένη - κάθε φορά - επιλογή από νότες που θα χρησιμοποιηθούν για να εκφραστεί μια μελωδία... 

Για παράδειγμα:

Στον βυζαντινό ήχο Β' ή Φρύγιο τρόπο των αρχαίων είναι τονισμένο το παραδοσιακό "Τώρα τα πουλιά τώρα τα χελιδόνια", το "Μπήκε ο χειμώνας" του Τούντα και το "Αυγούστου μοναρχήσαντος επί της γης" της Κασσσιανής Μοναχής (9ος αι.).

Στον ήχο πλάγιο Β' ή μακάμ χιτζάζ ή χιτζασκιάρ αναλόγως, έχουμε το παραδοσιακό "Και γιατί δε μας το λες" και την "Ελένη" από την Προποντίδα, καθώς και το "Σβηστό φανάρι" του Καλδάρα και το "Όταν μπουκάρω στον τεκέ (Σούρα και μαστούρα)" του Δελιά, αλλά και τα χριστουγεννιάτικα "Αι αγγελικαί προπορεύεσθαι δυνάμεις οι εν Βηθλεέμ ετοιμάσατε την φάτνην..." και "Λαθών ετέχθης υπό το σπήλαιον" - το τελευταίο σε ήχο πλάγιο Β' τετράφωνο.

Το ωραιότατο σμυρναίικο "Τι σε μέλλει εσένανε" πατάει σε δυό δρόμους: στον βυζαντινό ήχο Α' ή Δώριο τρόπο των αρχαίων και στον βυζαντινό πλάγιο ήχο Β' ή μακάμ Χιτζάζ της ανατολής.

Τα στοιχεία πάρθηκαν από το βιβλίο Περί της λέξεως "ρεμπέτικο" το ανάγνωσμα... και άλλα του Πάνου Σαββόπουλου (εκδόσεις Οδός Πανός) 2006.

Share in Facebook
Tweet it!