18 | 10 | 2017

Κύριες επιλογές
Χρονική ταξινόμηση άρθρων
Powered by mod LCA
Οι Ειδήσεις από...

ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΟ ΣΩΜΑ ΜΑΣ ΟΤΑΝ ΣΤΑΜΑΤΑΜΕ ΤΗΝ ΑΘΛΗΣΗ

Είναι επιστημονικά τεκμηριωμένο ότι ο αθλητισμός επιδρά ιδιαίτερα θετικά στη ζωή ενός ανθρώπου, προσφέροντας πολλαπλά οφέλη, τα οποία όμως δεν είναι μόνιμα. Σύμφωνα με τους ειδικούς, κάποια από τα οφέλη αυτά αρχίζουν σιγά-σιγά να εξαφανίζονται από τις δύο πρώτες εβδομάδες αποχής από την αθλητική δραστηριότητα.

Μέσα σε 10 μέρες: Αλλαγές στον εγκέφαλο

Είναι ήδη γνωστό ότι ο αθλητισμός κάνει καλό στον ανθρώπινο εγκέφαλο, καθώς συνδέεται με την απώλεια μνήμης [1]. Μία νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε στο journal Frontiers in Aging Neuroscience [2] έδειξε ότι ακόμα και μία μικρή παύση της αθλητικής δραστηριότητας μπορεί να επιφέρει αλλαγές στον εγκέφαλο. Στη συγκεκριμένη έρευνα, όταν μία ομάδα δρομέων αντοχής έκανε μία 10ήμερη αποχή, καταγράφηκε μείωση της ροής του αίματος στον ιππόκαμπο, δηλαδή στο μέρος του εγκεφάλου που σχετίζεται με τη μνήμη και τα συναισθήματα.

Αριστείδης Αποστόλου - efsyn.gr - 30/10/2016

Μέσα σε δύο εβδομάδες: Μείωση αντοχής

Παύση αθλητικής δραστηριότητας προκαλεί πτώση στη μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου (VO2 max): δηλαδή στη μέγιστη ποσότητα του οξυγόνου που μπορεί να χρησιμοποιήσει το σώμα μας. Σύμφωνα με συντηρητικές εκτιμήσεις, έπειτα από δύο εβδομάδες η VO2 max μπορεί να σημειώσει πτώση και να πέσει περαιτέρω στο επόμενο διάστημα: περίπου 15% κάτω, έπειτα από έναν μήνα αποχής - 20% έπειτα από τρεις μήνες.

Αντίθετα, εάν κάποιος μείνει αθλητικά δραστήριος έστω και με ελαφριά άσκηση, η πτώση θα είναι μικρότερη [3].

Ακόμα κι εάν κάποιος δεν παρατηρήσει μία μικρή αλλαγή στη δύναμή ή την ταχύτητά του, θα αισθανθεί μία αύξηση στην πίεση και τα επίπεδα γλυκόζης του αίματος - ένα γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό για άτομα που έχουν διαβήτη ή υψηλή πίεση [4, 5].

Μέσα σε ένα μήνα: Μείωση δύναμης

Τα οφέλη από την προπόνηση δύναμης εξασθενούν με βραδύτερο ρυθμό σε σχέση με αυτόν της αντοχής. Ωστόσο κι αυτό φαίνεται να διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο: Ορισμένοι καταλαβαίνουν πτώση της δύναμής τους μέσα σε δύο εβδομάδες, άλλοι σε έναν μήνα. Μελέτη του 2011 κατέγραψε ότι ορισμένοι διατηρούσαν κάποια από τα οφέλη της προπόνησης δύναμης που είχαν, έπειτα από ένα εξάμηνο [6].

Η πτώση της δύναμης σε περίπτωση αθλητικής αποχής, φαίνεται να εξαρτάται και από την ένταση και τη διάρκεια της προπόνησης που προηγήθηκε, με ορισμένους ειδικούς να ορίζουν πως η σχετική αναλογία είναι 1/3 (δηλαδή η δύναμη μειώνεται κατά 3 φορές βραδύτερα σε σύγκριση με τον ρυθμό που είχε αποκτηθεί).

Μέσα σε δύο μήνες: Αύξηση σωματικού λίπους

Έπειτα από έξι εβδομάδες αποχής, ορισμένοι αθλητές μπορεί να παρατηρήσουν αλλαγές στη σύσταση του σώματός τους - κι αυτό δεν αποκλείει τους πρωταθλητές. Έρευνα του 2011 [7] κατέγραψε ότι η διάρκειας 5 εβδομάδων παύση προπόνησης σε κολυμβητές, επέφερε αύξηση του σωματικού τους λίπους κατά 12% (κατά μέσο όρο) και ταυτόχρονα καταγράφηκε αύξηση του σωματικού βάρους και της περιφέρειας της μέσης τους. Ανάλογα αποτελέσματα και σε φετινή μελέτη (του 2016) [8] που αφορούσε σε πρωταθλητές του τάε κβο ντο που απείχαν για δύο μήνες από τις προπονήσεις: καταγράφηκε αύξηση σωματικού λίπους και μείωση μυικού ιστού.

Συμπέρασμα: Ο αθλητισμός επιφέρει πολλαπλά οφέλη στον οργανισμό, όμως θα πρέπει να αποτελέσει τρόπο ζωής, προκειμένου αυτά τα οφέλη να διατηρηθούν καθ' όλη τη διάρκεια του ανθρώπινου βίου.

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3786463/

2. http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fnagi.2016.00184/full

3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3761531/

4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26293124

5. http://jap.physiology.org/content/118/12/1474.full

6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21747300

7. https://www.researchgate.net/publication/51745858_Detraining_increases_b...

8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4963096/

Με πληροφορίες από health.com

Share in Facebook
Tweet it!