25 | 06 | 2017

Κύριες επιλογές
Χρονική ταξινόμηση άρθρων
Powered by mod LCA
Οι Ειδήσεις από...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ ΜΕ ΛΙΓΟΤΕΡΑ ΚΑΥΣΙΜΑ

Υπάρχουν πολλοί τρόποι να μειώσετε την κατανάλωση καυσίμων του αυτοκινήτου σας χωρίς να μειώσετε τα χιλιόμετρα που οδηγείτε. Με  εξοικονόμηση καυσίμων όχι μόνο έχουμε προσωπικό όφελος ξοδεύοντας λιγότερα χρήματα αλλά δημιουργούμε και κοινωφελές συμφέρον αφού ρυπαίνουμε λιγότερο το περιβάλλον και εξαντλούμε λιγότερο τους περιορισμένους ενεργειακούς πόρους του πλανήτη.

Μπορούμε να εξοικονομήσουμε καύσιμα με τακτικούς ελέγχους και αλλάζοντας τον τρόπο που οδηγούμε. Η Βρετανική εταιρία οδικής βοήθειας ΑΑ έκανε ένα πείραμα με 50 οδηγούς της. Τους ζήτησε να οδηγήσουν για μια εβδομάδα ως συνήθως και για μια δεύτερη εβδομάδα με οικονομικό τρόπο. Τη δεύτερη εβδομάδα επιτεύχθηκε οικονομία κατά μέσο όρο 10% ενώ κάποιοι οδηγοί πέτυχαν οικονομία έως 33%. Παράγοντες που συμβάλουν στην εξοικονόμηση σχετίζονται με την Πίεση και το εύρος των ελαστικών, την Ταχύτητα οδήγησης, το επιπλέον Βάρος, το Λάδι μηχανής, τη στάθμη του ντεπόζιτου, το Στυλ οδήγησης, το φίλτρο αέρα, τα ανοιχτά Παράθυρα/Air-condition, τις σχέσεις ταχυτήτων και μερικούς ακόμα παράγοντες που περιγράφονται πιο κάτω.

Air condition και παράθυρα
Σε ταχύτητες πόλης τα ανοιχτά παράθυρα δεν επιβαρύνουν την κατανάλωση, ωστόσο, την επιβαρύνουν σημαντικά σε υψηλές ταχύτητες, πχ στην εθνική οδό. Αυτό οφείλεται στην αυξημένη λόγω ανοιχτών παράθυρων που αναγκάζει τη μηχανή να καίει περισσότερο για να διατηρήσει υψηλή ταχύτητα. Το αντίθετο συμβαίνει με το air condition που επιβαρύνει την κατανάλωση καυσίμου σημαντικά σε συνθήκες οδήγησης πόλης και χαμηλής ταχύτητας. Συνεπώς, όταν ο καιρός είναι ζεστός και θέλουμε δροσιά, οικονομία επιτυγχάνεται με ανοιχτά παράθυρα σε χαμηλές ταχύτητες και με air condition σε υψηλές. Θυμηθείτε να χρησιμοποιείτε το air condition τουλάχιστο μια φορά την εβδομάδα όλο το χρόνο (στο κρύο ή στο ζεστό) για να το διατηρήσετε σε καλή κατάσταση.

Ταχύτητα οδήγησης
Η ΑΑ της Βρετανίας μας ενημερώνει ότι κατά μέσο όρο ένα αυτοκίνητο καίει 9% περισσότερο όταν η ταχύτητα αυξάνεται από τα 100 στα 115 χιλιόμετρα/ώρα. Από τα 115 στα 130 χιλιόμετρα/ώρα η κατανάλωση αυξάνεται επιπλέον 25%.

Ζέσταμα μηχανής
Όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων συνιστούν να μη ζεσταίνετε τη μηχανή πριν οδηγήσετε. Η γενική σύσταση είναι ότι πρέπει να ξεκινήσετε να οδηγείτε μόλις βάλετε τη μηχανή μπρος (εξαιρούνται τα παλιάς τεχνολογίας αυτοκίνητα που έχουν καρμπυρατέρ). Ο λόγος είναι ότι όταν είναι κρύα η μηχανή είτε το αυτοκίνητο κινείτε είτε όχι, καταναλώνει πολλά καύσιμα. Συνεπώς, είναι καλύτερα να οδηγείτε παρά να σπαταλάτε τα καύσιμα ακίνητοι.

Πίεση ελαστικών
Λιγότερη πίεση από την ενδεδειγμένη προκαλεί αύξηση στην κατανάλωση καυσίμου και πρόωρη φθορά των ελαστικών. Τα ξεφούσκωτα λάστιχα επιβαρύνουν την κατανάλωση καυσίμου κατά 2 – 4%. Αν έχετε οδηγήσει το αυτοκίνητο για 2 ή περισσότερα χιλιόμετρα πριν μετρήσετε την πίεση, τα ελαστικά έχουν ζεσταθεί και πρέπει να βάλετε 10% περισσότερη πίεση. Για παράδειγμα αν το ενδεδειγμένο είναι 28, βάλτε 31. Η αλυσίδα συνεργείων Kwik fit της Βρετανίας υπολογίζει ότι τα ξεφούσκωτα λάστιχα στη Βρετανία κοστίζουν 1 δισεκατομμύριο λίρες (περίπου 1.4 δις ευρώ) ετησίως στους οδηγούς σε επιπλέον καύσιμα.

Εύρος ελαστικών
Οι κατασκευαστές συνιστούν το κατάλληλο πλάτος ελαστικών για το αυτοκίνητό σας. Αν βάλετε φαρδύτερα λάστιχα από το ενδεδειγμένο, η κατανάλωση καυσίμου αυξάνεται κατακόρυφα λόγω αύξησης της τριβής.

Βάρος
Αδειάστε το χώρο αποσκευών αν δε χρειάζεστε τις αποσκευές στο όχημα. Το επιπλέον βάρος επηρεάζει την κατανάλωση καυσίμου σε οδήγηση με συχνές στάσεις. Κάθε 50 επιπλέον κιλά επιβαρύνουν την κατανάλωση κατά 1 – 2% σε συνθήκες οδήγησης πόλης.

Σχάρα αποσκευών
Η σχάρα αποσκευών πρέπει να αφαιρείται όταν δεν τη χρησιμοποιούμε γιατί αυξάνει την αντίσταση του αέρα. Επίσης το βάρος της αυξάνει λίγο την κατανάλωση.

Φίλτρο αέρα μηχανής
Το φίλτρο αέρα της μηχανής προστατεύει τη μηχανή από σκόνη και άλλες βρωμιές ώστε να δουλεύει σωστά. Αν το φίλτρο είναι πολύ βρώμικο, η μηχανή κουράζεται και καταναλώνει περισσότερα καύσιμα. Αν έχετε ηλεκτρική σκούπα με φίλτρο, θα ξέρετε από εμπειρία ότι όταν το φίλτρο βρομίσει πολύ, η σκούπα χάνει την αποτελεσματικότητά της. Ακριβώς το ίδιο συμβαίνει με το φίλτρο αέρα της μηχανής που καίει περισσότερο καύσιμο για να πιάσει την ίδια ταχύτητα που θα έπιανε αν το φίλτρο ήταν καθαρό. Η αλλαγή φίλτρου είναι εξαιρετικά εύκολη και δε χρειάζεται να πάτε σε συνεργείο. Το φίλτρο αέρα βρομίζει γρήγορα αν οδηγείτε σε χωματόδρομους και σε νέφη σκόνης. Καλού κακού κάντε ένα έλεγχο του φίλτρου αέρα κάθε 5 – 20.000 χιλιόμετρα. Όσο πιο συχνά οδηγείτε σε σκόνη, τόσο πιο συχνά ελέγξτε το.

Λάδι μηχανής
Φθαρμένο λάδι και χαμηλή στάθμη λαδιού αυξάνουν την κατανάλωση καυσίμου. Αν η μηχανή καίει λάδι, συμπληρώστε τακτικά. Λέγεται ότι τα πλήρως συνθετικά λάδια είναι πιο αποτελεσματικά στην κατανάλωση καυσίμου από τα ημι-συνθετικά, αλλά αυτό δεν είναι απόλυτα τεκμηριωμένο. Λάδια με υψηλό viscosity όπως τα 0w 30 και 0w 40 κοστίζουν περισσότερο αλλά δίνουν διπλάσια χιλιόμετρα πριν την αλλαγή και λιπαίνουν τη μηχανή σχεδόν αυτόματα. Αυτό σημαίνει ότι το χειμώνα, η μηχανή είναι έτοιμη για οδήγηση σε 1 -2 δευτερόλεπτα αντί για  10 -20 δευτερόλεπτα σε σχέση με άλλα λάδια. Αν δεν οδηγείτε τρακτέρ καλά θα είναι να βάζετε τουλάχιστον λάδια 5w 40 και στη χειρότερη περίπτωση 10w 30. Όσο πιο μεγάλος είναι ο αριθμός του w, τόσο πιο δύσκολο θα είναι να ξεκινήσει η μηχανή το χειμώνα. Όσο πιο μεγάλος είναι ο δεύτερος αριθμός, τόσο πιο εύκολα θα τα βγάλει πέρα η μηχανή στον καύσωνα του καλοκαιριού. Δες DPF στο τέλος του άρθρου για πετρελαιοκινητήρες από το 2009 και έπειτα.

Ντεπόζιτο
Το ντεπόζιτο καυσίμου καλά είναι να το γεμίζουμε πριν πέσει κάτω από το 1/4 της χωρητικότητας του. Σχεδόν άδειο ντεπόζιτο προκαλεί μεγαλύτερη πίεση στην αντλία καυσίμου και αυτό αυξάνει την κατανάλωση αλλά και την πιθανότητα να χαλάσει η αντλία.

Χρήση ηλεκτρισμού
Όλες οι χρήσεις ηλεκτρικής ενέργειας όπως τα θερμαινόμενα παράθυρα, ηλεκτρικοί/θερμαινόμενοι καθρέπτες, ανεμιστήρας καμπίνας, θέρμανση, φώτα, ράδιο κλπ. καταναλώνουν καύσιμο. Συνεπώς αν κάποια από αυτά δεν τα χρειάζεστε, μην τα αφήνετε σε χρήση.

Λαμπάκι της μηχανής στο καντράν
Αν το λαμπάκι της μηχανής μένει αναμμένο στο καντράν, το πιο πιθανό είναι ότι υποδεικνύει πως υπάρχει βλάβη και το ενδεδειγμένο είναι να πάτε το αυτοκίνητο στο συνεργείο. Στα αυτοκίνητα με fuel injection το λαμπάκι ανάβει για έναν από δύο πιθανούς λόγους. Ή υπάρχει πρόβλημα με τους αισθητήρες οξυγόνου ή υπάρχει πρόβλημα με το σύστημα εκπομπών. Αν το πρόβλημα είναι οι αισθητήρες οξυγόνου, η κατανάλωση καυσίμου μπορεί να αυξηθεί έως 20%.

Σχέσεις ταχυτήτων
Μια γενική συμβουλή για βενζινοκίνητα είναι να αλλάζεται ταχύτητα στο κιβώτιο ταχυτήτων προς τα πάνω στις 2.500 στροφές για καλύτερη οικονομία ενώ για τα πετρελαίου στις 2.000 στροφές. Αν ανεβάζετε ταχύτητα σε υψηλότερες στροφές καταναλώνετε περισσότερα καύσιμα. Αν επίσης  οδηγείτε με τρίτη ταχύτητα στις 3.000 στροφές ενώ με τέταρτη θα πετυχαίνατε τα ίδια χιλιόμετρα/ώρα σε χαμηλότερες στροφές, τότε η τέταρτη εξοικονομεί καύσιμα κοκ. Τα βενζινοκίνητα πετυχαίνουν καλύτερη κατανάλωση στις 2.000 στροφές ενώ τα πετρελαίου περίπου στις 1.200 – 1400. Ένας γενικός κανόνας είναι να οδηγείτε με όσο μεγαλύτερη ταχύτητα γίνεται στο κιβώτιο ταχυτήτων σε όσο χαμηλότερη ταχύτητα γίνεται (χιλιόμετρα/ώρα) στο δρόμο. Προσέχετε όμως τις στροφές που στα βενζινοκίνητα δε πρέπει να πέσουν κάτω από τις 1.900 και στα πετρελαίου κάτω από τις 1.200 γιατί τότε η κατανάλωση θα αυξηθεί και θα πρέπει να κατεβάσετε ταχύτητα (πχ από πέμπτη σε τέταρτη) για να διατηρήσετε τις σωστές στροφές.

ΣΤΥΛ ΟΔΗΓΗΣΗΣ
Όταν το αυτοκίνητο είναι ακίνητο, η μηχανή καταβάλει μεγάλη προσπάθεια για να το κινήσει και καταναλώνει πολύ καύσιμο. Για παράδειγμα, όταν χρειάστηκε να σπρώξεις το αυτοκίνητό σου, ζορίστηκες πολύ στην αρχή, αλλά όταν άρχισε να κυλάει ήταν πιο εύκολο να συνεχίσεις να το σπρώχνεις. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τη μηχανή που καταναλώνει πολύ ενέργεια για να αρχίσει να κινεί το αυτοκίνητο. Συνεπώς αν οδηγείς προβλέποντας και προσαρμόζοντας καταναλώνεις λιγότερο. Αν το φανάρι είναι κόκκινο πάρε το πόδι από το γκάζι και άσε το αυτοκίνητο να επιβραδύνει μόνο του. Το τέλειο θα ήταν να αποφεύγεις την ακινησία κάθε φορά που αυτό είναι δυνατό και ασφαλές. Στην εθνική οδό κράτα καλή απόσταση από το αυτοκίνητο μπροστά ώστε να μην αναγκάζεσαι να φρενάρεις κάθε φορά που βλέπεις τα φώτα των φρένων του να ανάβουν για κλάσμα του δευτερολέπτου. Κάθε φορά που πατάς το φρένο, σπαταλάς καύσιμο.

Αν θέλεις να προσπεράσεις σε ανηφόρα και είναι δυνατό και ασφαλές να περιμένεις λίγο για να προσπεράσεις σε επίπεδο ή κατηφόρα, αυτό θα σου δώσει οικονομία. Στην κατηφόρα το αυτοκίνητο καίει λιγότερο. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν ένα σύστημα ελαχιστοποίησης της κατανάλωσης αν διατηρήσετε ταχύτητα στο κιβώτιο ταχυτήτων και πάρετε το πόδι από το γκάζι. Δε συνίσταται να βγάζετε ταχύτητα στις κατηφόρες επειδή αυτή η πρακτική είναι επικίνδυνη – τα φρένα πιάνουν λιγότερο ή υπέρ θερμαίνονται, το αυτοκίνητο ελέγχεται λιγότερο ενώ σε στροφές μπορεί να βγει έξω από το δρόμο. Το μαρσάρισμα καταναλώνει πολύ καύσιμο σε ακινησία και εκτός από το θόρυβο δε προσφέρει τίποτα άλλο. Σε ανηφόρα βάλτε χειρόφρενο αντί να κρατάτε το αυτοκίνητο ακίνητο με συμπλέκτη και γκάζι που καταναλώνουν περισσότερα καύσιμα.

Σέρβις
Καλά είναι να διαβάσετε το εγχειρίδιο του αυτοκινήτου σας προσεκτικά. Πολλοί οδηγοί θα προσπαθήσουν να αραιώσουν τα σέρβις όταν το αυτοκίνητο αρχίζει να παλαιώνει. Ωστόσο υπάρχουν επιτακτικές ανάγκες για σέρβις σε συγκεκριμένες φάσεις της ζωής του αυτοκίνητου είτε σε συγκεκριμένα χιλιόμετρα ή σε συγκεκριμένη ηλικία. Καλή γνώση του εγχειρίδιου μπορεί να σας σώσει από δαπανηρές επισκευές και να σας βοηθήσει να εξοικονομήσετε καύσιμα.

Αυτονόητες υποδείξεις
Αν οδηγήσεις με κρύα μηχανή για 1 με 2 χιλιόμετρα μόνο, η κατανάλωση θα είναι πολύ μεγάλη. Το περπάτημα είναι πιο οικονομικό, πιο υγιεινό και πιο οικολογικό. Αν μπορείς να αποφύγεις δρόμους με πολύ κίνηση και πολλές στάσεις, το αυτοκίνητο θα καταναλώσει λιγότερο καύσιμο. Αν μπορείς να σχεδιάσεις τα δρομολόγιά σου ώστε να οδηγήσεις τα λιγότερα χιλιόμετρα και στους λιγότερο συνωστισμένους δρόμους, τότε θα έχεις οικονομία στα καύσιμα. Το χειμώνα μπορείς να καθαρίσεις το παρμπρίζ και το πίσω τζάμι από τον πάγο με τα χέρια σου και μια παλιά πιστωτική κάρτα και το εσωτερικό των παραθύρων με πανί αντί να κάψεις καύσιμα.

DPF για πετρελαιοκινητήρες από το 2009 και έπειτα
Το DPF (Diesel Particulate Filter) τοποθετείται σε όλα τα αυτοκίνητα πετρελαίου από το 2009 βάσει Ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Μερικοί κατασκευαστές άρχισαν να το τοποθετούν πριν το 2009. Το DPF είναι ένα φίλτρο που τοποθετείται στην εξάτμιση για να παρακρατεί τα σωματίδια καπνιάς που προκαλούνται από την καύση του πετρελαίου. Αυτή η κάπνα πρέπει να αδειάζει διαφορετικά θα βουλώσει η εξάτμιση. Το άδειασμα συμβαίνει με δύο τρόπους, την Παθητική και την Ενεργητική Αναδημιουργία. Παθητική Αναδημιουργία συμβαίνει όταν το αυτοκίνητο τρέχει γρήγορα γιατί η εξάτμιση ζεσταίνεται και καίει το πουρί της κάπνας. Αν η παθητική αναδημιουργία δεν επαρκεί ή δεν επιτυγχάνεται επειδή οδηγείτε συνεχώς μικρές αποστάσεις στην πόλη, τότε το αυτοκίνητο αρχίζει την Ενεργητική αναδημιουργία από μόνο του όταν το πουρί καλύπτει το 45% του φίλτρου (ή περιοδικά κάθε περίπου 500 χιλιόμετρα). Σε αυτή τη φάση καίει περισσότερα καύσιμα για να αυξήσει τη θερμοκρασία της εξάτμισης ώστε να καθαρίσει το φίλτρο. Αυτή η φάση κρατάει περίπου 10 λεπτά και αν σταματήσετε την οδήγηση πριν ολοκληρωθεί, θα ανάψει ένα προειδοποιητικό λαμπάκι. Καλά είναι να οδηγήσετε για άλλα 10 λεπτά σε ταχύτητες πάνω από τα 65 χιλιόμετρα την ώρα ώστε να ολοκληρωθεί ο κύκλος. Αν επιλέξετε να μην συνεχίσετε την οδήγηση, τότε το επιπλέον καύσιμο που έχει ψεκαστεί στους κυλίνδρους, θα απορριφθεί στο ντεπόζιτο του λαδιού. Συνεπώς το λάδι θα ανακατευθεί με πετρέλαιο και η στάθμη θα ανέβει. Τότε θα πρέπει να αλλάξετε λάδι μηχανής ή να ρισκάρετε να σας καεί η μηχανή (όταν η στάθμη λαδιού είναι πάνω από το μέγιστο, η μηχανή μπορεί να αρχίσει να καίει το λάδι για να κινηθεί).

Αν συνεχίσετε να αγνοείτε το λαμπάκι του DPF και δεν δίνετε την ευκαιρία στο αυτοκίνητο να κάψει το πουρί καπνιάς, η καπνιά θα φτάσει στο 75% της χωρητικότητας του φίλτρου. Στο 70% πρέπει να κάνετε αναγκαστική αναδημιουργία σε συνεργείο διαφορετικά το DPF θα καταστραφεί σύντομα. Στο 75% μαζί με το DPF θα ανάψουν και άλλα λαμπάκια και πρέπει να πάτε το αυτοκίνητο σε συνεργείο. Αν επιλέξετε να αγνοήσετε τις προειδοποιήσεις, μόλις η κάπνα καλύψει το 85% της χωρητικότητας του φίλτρου, το αυτοκίνητο θα σταματήσει να δουλεύει και θα χρειαστεί να αλλάξετε DPF. Το κόστος εξαρτήματος και εργατικών είναι αρκετά πάνω από τα 1000 ευρώ. Το DPF έχει χρόνο ζωής γύρω στα 160.000 χιλιόμετρα αλλά αυτό εξαρτάται από το είδος της οδήγησής σας. Αν κυρίως οδηγείτε στην πόλη, μπορεί κα χρειαστεί να το αλλάξετε πολύ νωρίς. Η Βρετανική εταιρία οδικής βοήθειας δηλώνει ότι έχει παρακολουθήσει περιστατικά με κατεστραμμένο DPF σε αυτοκίνητα με σχετικά λίγα χιλιόμετρα στο καντράν αλλά υπάρχουν επίσης αυτοκίνητα που ξεπερνούν κατά πολύ τις προδιαγραφές και το DPF συνεχίζει τη δουλειά του χωρίς ανάγκη αλλαγής. Παραδόξως, η ΑΑ δηλώνει περιστατικά κατεστραμμένου DPF και σε αυτοκίνητα που οδηγούν κυρίως σε εθνικές οδούς. Αφαίρεση του DPF είναι παράνομη αφού το αυτοκίνητο γίνεται πολύ ρυπογόνο και επίσης σημαίνει ότι το αυτοκίνητο δε θα περάσει το ΚΤΕΟ.

Το κατάλληλο λάδι για αυτοκίνητα με DPF είναι τα λάδια με χαμηλά SAPS και έχουν κωδικό C στο σύστημα ταξινόμησης ACEA. Το C1 είναι το πιο αποτελεσματικό, το C2 είναι λιγότερο αποτελεσματικό αλλά δίνει περισσότερη απόδοση στη μηχανή, το C3 είναι λιγότερο αποτελεσματικό.

Τα αυτοκίνητα με DPF χωρίζονται σε δυο τύπους. Αυτά που έχουν ένα καταλύτη κοντά στη μηχανή όπου τα καυσαέρια είναι ακόμα καυτά και η παθητική αναδημιουργία είναι πολύ πιθανότερο αν επιτευχθεί. Ο δεύτερος τύπος αυτοκινήτων χρησιμοποιεί ένα πρόσθετο που το αναμιγνύει με το πετρέλαιο. Αυτό το πρόσθετο κρατάει περίπου 100.000 χιλιόμετρα και πρέπει να το γεμίσετε όταν αδειάσει. Το κόστος είναι 150 – 250 ευρώ μαζί με τα εργατικά.

Παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά τη φυσιολογική αναδημιουργία

Συχνές μικρές διαδρομές
Λάθος λάδι
Χαμηλή στάθμη λαδιού
Μη αλλαγή παλιού λαδιού
Έλλειψη πρόσθετων ή χαμηλή στάθμη σε αυτοκίνητα που τα χρησιμοποιούν
Στάθμη πετρελαίου στο ντεπόζιτο λιγότερο από το ¼
Προβλήματα ανάφλεξης

Συμπτώματα ενεργητικής αναδημιουργίας

Ο ανεμιστήρας ψύξης της μηχανής δουλεύει
Το ρελαντί δουλεύει σε υψηλότερο σημείο
Το αυτόματο stop/start απενεργοποιείται
Προσωρινή αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου
Καυτή οξειδωτική μυρωδιά από την εξάτμιση
Αλλαγή στον τρόπο που δουλεύει η μηχανή

Share in Facebook
Tweet it!