18 | 10 | 2017

Κύριες επιλογές
Χρονική ταξινόμηση άρθρων
Powered by mod LCA
Οι Ειδήσεις από...

ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ MADE IN GREECE?

Πολλοί δε γνωρίζουν ότι κάποτε στην Ελλάδα σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν αεροπλάνα τα οποία έλαβαν μέρος στον εμφύλιο της Ισπανίας.

Η ιστορία αυτή σχετίζεται με τη συναρπαστική ζωή ενός ταλαντούχου Γερμανού σχεδιαστή αεροπλάνων, του Antonius Raab, γνωστού στην Ελλάδα ως «Αντώνιος» και στην Ισπανία ως «Antonio». Ο Raab ήταν ο συνιδρυτής της Γερμανικής εταιρίας κατασκευής αεροπλάνων «Raab-Katzenstein» που δημιουργήθηκε το 1920.

Με την άνοδο του ναζισμού ο Raab ως δηλωμένος αντιναζί εκδιώχθηκε και αφού πέρασε από την Εσθονία και τη Λετονία, όπου προσπάθησε ανεπιτυχώς να ιδρύσει μια νέα εταιρία, κατέληξε το 1935 στην Ελλάδα. Η υποστήριξη ενός υψηλόβαθμου Έλληνα αξιωματικού, του Στρ. Γαζή, ήταν καθοριστική για τη δημιουργία της εταιρίας ΑΕΚΚΕΑ ( Ανώνυμος Εταιρία Κατασκευής Και Εκμεταλλεύσεως Αεροπλάνων).

Η εταιρία δημιουργήθηκε στις 20 Οκτωβρίου του 1935 με τη συμμετοχή Ελλήνων επιχειρηματιών και εγκαταστάθηκε αρχικά στον Πειραιά. Το εργοστάσιο κατασκευάστηκε από την ΠΥΡΚΑΛ και άρχισε να λειτουργεί το 1937. Αρχικά κατασκευάστηκαν τα πρωτότυπα από τα Pelikan (εκπαιδευτικό), R-26V (εκπαιδευτικό και ελαφρύ μαχητικό), R-27 Schwalbe I/II και Tigerschwalbe IV (πολλαπλών χρήσεων μαχητικά). Τα πρωτότυπα αυτά βασίστηκαν σε σχέδια που αναπτύχθηκαν από τη Γερμανική «Raab-Katzenstein» και πήρε μαζί του ο Raab φεύγοντας από τη Γερμανία.

Η πρώτη και μοναδική παραγγελία δόθηκε από την Αυστρία για τέσσερα αεροπλάνα, αλλά λόγω της πολιτικής πίεσης που δέχθηκε αυτή από τη Γερμανία δε συνεχίστηκε η συνεργασία.

Από το 1936 ο Raab ανέπτυξε κάποια νέα σχέδια όπως τα R-29 και Tigerschwalbe 33 στρατιωτικά αεροσκάφη, και το R-52 βομβαρδιστικό και μεταφοράς. Τα δύο πρώτα παράχθηκαν για το δημοκρατικό στρατό, τον οποίο ο Raab υποστήριζε, στον Ισπανικό εμφύλιο πόλεμο. Τα μέρη των αεροπλάνων κατασκευάζονταν στην Ελλάδα και μεταφέρονταν με πλοία στην Ισπανία όπου γινόταν η συναρμολόγηση. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του Raab, 60 αεροπλάνα ( 30 από τον κάθε τύπο ) κατασκευάστηκαν και στάλθηκαν στην Ισπανία. Ο ίδιος την περίοδο αυτή βρισκόταν στην Ισπανία όπου πιάστηκε ως κατάσκοπος των Γερμανών, αλλά κατάφερε να δραπετεύσει και να γυρίσει στην Ελλάδα.

Η ελληνική αεροπορία δεν αγόρασε ποτέ αεροπλάνα από την ΑΕΚΚΕΑ με το πρόσχημα ότι δεν ικανοποιούσαν τις επιθυμητές προδιαγραφές. Οι πραγματικοί όμως λόγοι αφορούσαν σε θέματα πολιτικής και πίεσης από εξωτερικούς παράγοντες.

Με την εισβολή των Γερμανών στην Ελλάδα ο Raab δραπέτευσε στην Ινδία όπου έφτιαξε μια βραχύβια μικρή βιομηχανία αεροπλάνων.

Τελικά γύρισε στην Ευρώπη το 1949 και έζησε στη Γερμανία και στην Ιταλία έως το 1985.

Η ΑΕΚΚΕΑ σταμάτησε να υφίσταται το 1951.

Share in Facebook
Tweet it!